Blog: Luc

18 september.

 

6:00uur. Mijn wekker gaat af. Na het opfrissen en een bak koffie controleer ik voor de laatste keer de inhoud van mijn tas. Alles wat ik denk nodig te hebben zit erin. Bijna tijd om te gaan; toch wel een gevoel van spanning.

 

7:00uur. De trein komt al achter de bomen vandaan. Ik zeg mijn moeder nogmaals gedag, tijd om naar Keulen te gaan. Met een overstap in Groningen in de richting van Utrecht, gevolgd door bijna 3 uur staan in de ICE naar Köln Hbf (had ik nou maar wel een zitplaats gereserveerd) kom ik aan in Köln Deutz.

 

13:30uur. Ik loop het hostel binnen en schrik als ik achter mij ineens een "hoi" hoor. Rowan zit al te wachten op mij en de rest. Ik teken voor de sleutel en ga naar de kamer waar wij de komende 13 nachten gaan verblijven. De eerste nacht hebben we nog een gast bij ons in de kamer, de andere dagen blijven we met zijn vijven.

 

15:00uur. Buddy Tobias staat bij de herberg op ons te wachten. Hij laat ons de weg naar de school zien. De heenweg gingen we langs de Lanxess Arena, de terugweg gingen we door andere straten.

Terug bij station Keulen Deutz kwam Alex naar ons toe. Hij leidde ons door het centrum van Keulen. Hij liet ons de Dom zien, vertelde onderweg de weetjes van de dingen waar we langs liepen.

Tot slot liet hij ons de drukke winkelstraat zien, waarna we terug gingen naar station Keulen Deutz. Daar namen we afscheid van Alex en zochten vervolgens de mac op in het station.

 

20:00uur. We komen terug in het hostel. Na een aantal uren praten en ervaringen van stage uitwisselen en het maken van de blogs zijn we uiteindelijk gaan slapen. Morgen wordt de eerste dag op school. Spannend!

20 september

 

Na gister de eerste dag te hebben gehad, stond vandaag de tweede te wachten. Vandaag begon met een les Nederlands. Een deel was dat de Duitsers vragen in het nederlands stelden en wij in het Duits antwoordden. Later vroegen zij ingewikkeldere vragen in het Duits en antwoordden wij in het Nederlands.

 

Na Nederlands kregen we rail. Hier gingen we het hebben over wat de voorschriften zijn als je stil komt te staan op een helling. Hier moet je een hulploc hebben die je verder duwt,met de daarvoor geldende ristricties.

 

Tot slot gingen wij bij Duits een filmpje kijken over de wereldhandel.

Na nog even de boodschapjes te hebben gedaan zijn we gaan eten.

21 september

De dag begon met lebenskommunikation/levensbeschouwing. Tijdens deze gebeurde er niet zo veel bijzonders. Toen er tijd over was, konden wij het signalenbuch van een klasgenoot inkijken. Ook hebben we wat lopen praten over de lesstof met buddy Pascal.

Daarna hadden we economie. Hier gingen de leerlingen een paar opgaven bespreken en daarna herhalingsopgaven maken. Wij zetten echter met toestemming het gesprek van het lesuur en de pauze ervoor voort. Daarbij werd ik ook behoorlijk warm gemaakt voor het rijden met 300km/h in een ICE.

Als laatste hadden we nog een les rail, waar het ging over veiligheid in de tunnels. Ook werd daarbij het verschil aangegeven tussen een nieuwe tunnel en een oude tunnel. Zo kunnen de oudere tunnels konden niet zo goed tegen het verschil van de warmte in de tunnel en de koudere grond eromheen. Nieuwere tunnels kunnen dit beter aan.


Eenmaal terug van school, gingen we met een grote groep naar een eetgelegenheid op Köln Hbf*. Na gegeten te hebben, gingen we kijken waar Rowan zich maandag zou moeten melden. Daarna zijn we naar de plek gegaan waarik mij zou moeten melden maandag. Daar werd ik door de buddy mee naar binnen gevraagd en liet hij zien waar wat was en kon ik mij aan de bedrijfsdocent voorstellen.

De avond hebben wij doorgebracht met een wandeling van 3 uur, waarbij wij op een spoorbrug een jongen met een camera over het hek zagen klimmen en tussen de beide sporen een foto ging maken van een Vorsignal. Daarop zei Chris: "Laat mij maar even" en hij sprak de jongen aan met de (vertaalde) tekst: "Daar zullen mijn collega's niet blij mee zijn." Onder gemompel verliet de jongen het spoor, waarover nog geen 10 seconden later een trein met hoge snelheid reed. Eenmaal terug in het hostel hebben we nog een aantal afleveringen van The Thunderbirds gekeken.

*Hbf=Hauptbahnhof

22 september

Voor de derde dag op rij stonden wij om 7:55 voor het lokaal waar wij onze lessen volgen. De les Duits stond ons te wachten. In de vorige les Duits keken we een deel van een film over globalisering. Nadat de docent bij de studenten stukje bij beetje een samenvatting van het gedeelte kreeg, gingen we uiteindelijk de rest van de afleveringen kijken, omdat er verder niks meer op het programma stond. Vanaf volgende week gaan de beide klassen voor 6 weken weer bij de bedrijven rijden. Goed getimed, want aan het einde van de film ging de bel; het was pauze.


In de pauze en op de gangen kun je hier merken dat praten over de Tweede Wereldoorlog steeds minder een taboe is. Zolang de docenten niet in zicht zijn, zijn de grappen met onder andere betrekking tot A.H. minstens 1 keer aanwezig.


Het volgende uur hadden we Nederlands. Tijdens deze les hebben Rowan en Chris voorgedaan hoe de communicatie in Nederland tussen de machinist en de treindienstleider tot stand komt. Daarna deden een tweetal Duitse leerlingen hetzelfde, alleen dan van het Duitse gesprek. Als laatste moesten we nog de eerste vijf zinnen van een Nederlandse tekst volg spel- en grammaticafouten.

 

Als laatste hadden we nog een rail vak. Hierin hebben we het gehad over de Duitse aanwijzingen. De zogenaamde Befehlen. Nadat we hebben opgezocht hoe daar een Befehl kan worden ingetrokken, heeft Chris, op aanvraag van de docent, de Nederlandse aanwijzingen uitgelegd en de daarbij behorende situatie. Ik bediende daarbij de old-school camera, die gericht stond op de tafel (boven de Nederlandse aanwijzingen), en vulde Chris aan waar nodig.

 

Tot slot vulden we een Fahrplanmitteilung in. Dit houdt in dat de machinist via een andere route naar zijn eindbestemming moet.

24 september

De week op school is achter de rug. Na gisteren na school bij een soort "La Place" gegeten te hebben, zijn we vandaag met zijn vijven, en buddy Alex, naar het DB museum in Koblenz. Hier staan diverse treinen opgesteld die vroeger gereden hebben. Een aantal locomotieven worden nog steeds gebruikt. Normaal worden ze binnen gestald, maar vanwege een evenement met spoor 1 modelspoor stond een groot deel van de locomotieven buiten.

 

Na een paar uur over het terrein en door de loodsen gelopen te hebben, mochten we ook nog een klein stukje buiten het terrein lopen. Hierbij kwamen we een draaischijf tegen die volgens Chris uit Simpelveld komt. Deze zou in de Tweede Wereldoorlog door de Duitsers "in beslag genomen" zijn. De stoommaatschappij, waar Chris vrijwilliger is, wil de draaischijf graag terug, maar Koblenz beschouwt de draaischijf als monument. Daarom moet deze daar blijven liggen.

 

Na de lunch zijn we naar de Deutsche Ecke geweest. Daar kruist de Rijn met de Mosel. Na een stevige snelwandeling, zijn we nètop tijd op het station gekomen waarna we terug gingen naar Keulen. Na een klein probleempje met de kaarten, die de muts van DB aan ons had verkocht, konden we uiteingelijk zonder problemen naar station Keulen Messe/Deutz.

26 september

 

Vandaag was voor mij de eerste dag bij DB Fernverkehr. Vandaag bleef ik bij het bedrijf en was er geen praktijk gepland. Verspreid over de dag ben ik met de Duitse "Toegang tot het spoor" bezig geweest; de zogenaamde UVV.


Dit "werkstuk" werd af en toe onderbroken door, onder andere, een rondleiding door het gebouw en kort meedoen met een lesje bij een aantal jongens waarmee ik op de Berufsschule heb gezeten.


Om half 12 gingen we naar een logistieke gebeuren onder Köln Hbf. Hier staan van verschillende stations goederen opgeslagen voor de ICE's en Thalys treinen. Ook is er een groot gangenstelsel waar de karretjes met aanhangers kunnen rijden. In de aanhangers zitten het eten en drinken voor in de restauratiewagons van de treinen. Deze gaan via een lift naar een bevoorradingsplatform tussen de sporen (waar geen reizigers komen). Vanaf daar worden de boordrestauraties aangevuld.


Nadat ik uiteindelijk de UVV heb afgerond, en de resutaten met de chef besproken heb, mocht ik van de chef terug naar het hostel.

27 september

Vandaag was het rijden met signaleschau. Een Duitse machinist reed daarbij de trein, die voor vertrek eerst aangepast moest worden door een defect. Uiteindelijk werd het dubbeltractie met rijtuigen (2 locomotieven voor het reizigersdeel). Ik moest kijken en samen met een Duitse machinist die ook geregeld de ICE naar Nederland rijdt, en dus een beetje Nederlands kon, ben ik erachter gekomen hoe welk sein wordt genoemd en wat het betekent.


De reis verliep vanaf Köln Hbf langs de Rijn via Bonn Hbf, Koblenz Hbf en Mainz Hbf om uiteindelijk af te stappen bij Frankfurt Flughafen. Onderweg kwamen we diverse sein varianten tegen. Zo was er vlak na Köln Hbf een werkplek, waarbij de snelheid tijdelijk is teruggebracht naar 40km/h. Ook heb ik verschillende seinbeelden gezien. Zelfs de ouderwetse armseinen zijn hier nog in gebruik op sommige delen.


Nadat de pauze op Frankfurt Flughafen voorbij was, gingen we een ICE, met bestemming Amsterdam Centraal, naar Köln Hbf brengen. Omdat deze op Frankfurt am Main Hbf een defect had, is er een extra treinstel voorop gezet. Voor dit treinstel was geen personeel beschikbaar, dus werd de voorste treinstel voor reizigers afgesloten. Zodoende dat we ook tijdens de rit, fatsoenlijk door de trein konden lopen om te gaan kijken in de gekoppelde cabine. Dit deden we pas nadat we de "magische snelheid" van 300km/h bereikt hadden. Man wat gaat dat snel! Eenmaal terug op Köln Hbf werd de trein gesplitst, waarbij het achterste gedeelte terug ging naar het LZB traject. Wij gingen van hieruit naar huis.