zaterdag

Gepubliceerd op 24 september 2016 om 20:50

Zaterdag.

 

Vandaag zijn we naar Koblenz geweest met de trein en een buddy. Samen met de buddy hebben we een trip geregeld naar Koblenz, daar is een spoorwegmuseum van de DB. 

De rit ernaar toe was mooi, veel vergezichten met onder andere begroeide heuvels/bergen en langs een Rijn.

In het museum stonden veel oude diesel en elektrische locomotieven en een paar stoomloc's. Het mooiste was dat je in de locomotieven die "afgeschreven" zijn (voorlopig niet in de planning of nauwelijks mogelijk om dienstvaardig te maken), in mocht en veel kon bedienen in de cabine (zonder dat er wat gebeurde). de motorruimten waren helaas wel allemaal afgesloten..(echt jammer). Een mooi stukje oude techniek, nog ouderwets met weerstanden schakelen om zo de spanning op de tracktiemotoren te regelen. In 1 woord: Prachtig! Graag zou ik eens op zo'n locomotief willen rijden. Wie weet volgende week. Toen we op het perron stonden van Köln HBF kwam er een oude locomtief met 3 dubbeldeks wagonnen voorbij. Deze locomotief zou volgens de buddy nog op de oude manier werken. Deze loc heeft een bijnaam "de trabie" een oude Oost Duitse loc / trabie = trabantje. Treinen hebben net als sommige in Nederland een bijnaam, een paar Duitse voorbeelden: "de cola dozen" en "hamsters". 

Een aantal locomotieven die in het museum staan, voor de kenners (hobbyisten) zijn: E10, E16, E40, E44, E60, E69, E93, E310, 103, 118, 120, 141, 150, 181, 184, 216 & 217. De bedrijfsvaardige locomotieven mocht men niet in. Op het terrein stonden diverse oude rijtuigen waar we wel in mochten. Een aantal waren bedrijfvaardig en werd nog mee gereden. Bijzonder om te zien. Een deel van de bedrijfsvaardige collectie staat momenteel in een ander museum, dat hebben we helaas niet kunnen zien. 

In de hal stond een grote module modelspoorbaan op schaal spoor 1. Deze stond er wegens een evenement in het museum. Het museum heeft een LGB modelspoorbaan (1:22,5) buiten liggen die compleet digitaal werkt, en een oude Trix modelspoorbaan (1:87) boven in een loods. Deze baan werkt met een bloksysteem. Je kon goed zien dat dit met een oude relais techniek gebouwd was. Als een sein af viel (stoptonend/rood licht) stopte de trein meteen abrupt. 

 

Nadat we het museum gezien hadden zijn we het centrum van Koblenz in gegaan. We hebben daar mooie gebouwen gezien en zijn daarna doorgelopen naar het punt waar de Moezel en de Rijn bij elkaar komen.  

 

's Avonds zijn we terug gegaan met de trein. Toen de conductrice de kaarten kwam controleren bleek dat in Keulen aan ons de verkeerde kaarten zijn verkocht aan de balie. Op de heenweg werd er tijdens de controle niks van gezegd. We hadden aan de balie gevraagd voor een treinkaart van Keulen naar Koblenz en die hebben we gekocht op hun advies. Dit bleek alleen niet de juiste kaarten te zijn... Deze waren in een bepaalde zone geldig, maar niet naar Koblenz. In mijn beste Duits uitgelegd hoe wij aan de kaarten kwamen. De conductrice had ons uitgelegd hoe het Duitse systeem werkt en dat ze dus de verkeerde kaarten aan ons verkocht hadden.
Dan gaan we al express naar de balie om kaarten te kopen, zodat we zeker wisten dat we de goede kaarten zouden hebben, was het helaas nog niet goed. Omdat we "Nederlandse touristen" waren en het Duitse systeem niet kenden mochten we verder reizen, gelukkig zonder prent.

 

De foto's komen online nadat we terug zijn in Nederland.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.