1e stagedag

Gepubliceerd op 26 september 2016 om 12:49

1e stage dag

 

Vandaag de eerste dag bij DB Regio in Keulen. Op de afgeproken tijd gemeld bij de locatie wat mij was verteld. Naar een kantoor gemogen waar een teamleider zat met een leerling van de school waar we vorige week zaten. 

Er werd een kort praatje gehouden waarbij het ging over veiligheid, gevaren op en rond het spoor. Hij kwam met de vraag of ik in Nederland op het spoor mag lopen... uhm ja tuurlijk?! "oke, het gene wat je in Nederland doet, moet je hier ook doen, het is ongveer wel gelijk". Ik kreeg twee boekjes mee, moest ik maar eens lezen en mocht nu gewoon over het spoor lopen zonder aftoetsing. Het gaat hier wat anders dan bij ons.

Vervolgens kreeg ik de cabine kaart uitgereikt en het oranje veiligheidsvest. 

 
Het rooster is heel leuk... Die is er niet...
De dag ervoor hoor ik wat de dienst voor de dag erna is... Morgen al een zeer fantastische dienst: 4.30 beginnen in de ochtend op Keulen HBF... Ik heb gevraagd of er andere diensten zijn in verband met het ontbijt in het hostel, want het ontbijt begint hier pas om 7uur. Dit kon niet geregeld worden. Maar ze zouden proberen rekening er mee te gaan houden voor de volgende dagen. Ben benieuwd... 

Alle papieren en gepraat was achter de rug, dus ik dacht we gaan naar de trein en rijden, tenslotte komen we daar ook voor. De leerling van de school ging mee en vertelde dat hij eigenlijk vrij was, maar vandaag werd ingeroosterd voor mij. Een trein of mentor was er niet dus we gingen met wat machinisten mee. Nou ja oké dus op naar de trein. Ik nog in de veronderstelling dat ik mocht rijden. Nou vergeet het maar... Van 9 tot 15uur in de cabine gestaan, een 2e stoel was er niet... En gereden, nee..... Dit viel een beetje tegen. 

We zijn gereden van Köln HBF naar Koblenz, dan terug naar Köln en door naar Mönchengladbach waar we kop maakten om terug te gaan naar Köln, waar de dag eindigde. Het was een mooie rit met veel bomen, bergen en water anders dan bij ons, dus dat was zeker leuk.

Hoe het systeem van seinen werkt blijft nog een beetje een raadsel. Men krijgt een snelheidsbegrenzing opgedragen, drukt een knop in, maar zet de remming pas veel later in en dat zonder ingrijpen van de beveiliging. In Nederland kan dit niet. Bij welk punt je voor een station de remming moet inzetten, moet je tijdens je wegleren uitzoeken, een bord staat er nauwelijks terwijl deze er wel is. Het materieel waar ik vandaag op mee reed lijkt veel op een SLT, ook qua bediening. Tuurlijk heb je verschillen, maar ik zou er zo mee weg kunnen rijden, tsja alleen nu nog mogen... 

Hopenlijk gaat dat morgen wat anders!

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Maak jouw eigen website met JouwWeb