3e lesdag

Gepubliceerd op 22 september 2016 om 20:14

lesdag 3.

De eerste les van vandaag was burgerschap. De docent begon met een planning te maken voor alle leerlingen die daar op school zitten. Ze kregen een onderwerp en een datum waarop zij dit moeten gaan presenteren voor de klas. Onze buddy is hiervoor pas volgend jaar maart aan de beurt. Dus was er ruimte om meer uitleg te geven over het Duitse- en Nederlandse seinenestelsel.


Hierna volgde de les Economie:

Dit ging over het Duitse burgelijk recht. In het Duits genoemd: Gesellschaft bürgerlichen Rechts (GbR). We kregen een blad met theorie en een blad met vragen. Men zal wel begrijpen dat ik daar geen 1 vraag van heb kunnen beantwoorden, zo ver kwam mijn Duitse kennis niet. Aan het einde van de les werden deze vragen besproken.

Als laatste hadden we vandaag Fahrkunde ofwel Rail.

Een docent was ziek geworden en werd het tussenuur opgeschoven zodat we met twee klassen in 1 klaslokaal zaten. Dit was erg druk, er moesten stoelen uit het andere lokaal meegenomen worden.

We hebben het tijdens deze les gehad over tunnels. Welke regelgeving hiervoor is vanuit de Europeese Unie, maar ook landelijk en plaatselijke regelgeving. De docent heeft voorbeelden genoemd die hij meegemaakt heeft, met betrekking tot ongelukken / calamiteiten. Oude spoor tunnels zijn minder veilig doordat deze van bakstenen gemaakt zijn en bij brand kunnen instorten. Het steen in de tunnel kan niet tegen de warmte van de brand en de koude grond aan de buitenkant, hierdoor scheurt het steen en kan de tunnel instorten. Er werd ook gesproken over de gevaren in een tunnel en dat tunnels in klasses zijn verdeeld namenlijk: 15 km. Voor iedere categorie gelden andere regels met betrekking tot de veiligheid. Men wil de risicos zo klein mogelijk houden, zodat het veilig en verantwoord is ook tijdens calamiteiten. Bij tunnels kunnen sleeplocomotieven gereed staan: als een trein strand dan kan deze hiermee uit de tunnel worden getrokken. Bij nieuwere tunnels werd benadrukt dat deze veiliger zijn dan de oude. Een voorbeeld hiervan is dat er maar 1 spoor in een tunnelbuis gelegd wordt op langere afstanden. Het onderwerp "Bleve" kwam ook aan bod, en de veiligheidsmiddelen die de Machinist met zich mee moet nemen in de cabine: een vluchtmasker en een brandblusser.

 

Na school zijn we met een aantal buddy's mee geweest naar Köln HBF en hebben daar in het Casino (in Duitsland betekend dit een schaftruimte / kantine) heerlijk gegeten voor ongeveer 4euro per persoon, geen geld natuurlijk.
Hierna hebben de buddy's laten zien waar ik mij maandag moet gaan melden voor de stage. 

 20160921_133834.jpg

's Avonds hebben we een wandeling langs de Rijn gemaakt van ongeveer 3 a 4 uur. We kwamen allemaal oude herinneringen van vroeger tegen die met het spoor te maken hadden zoals: pakloodsen, kranen, (overlaad-) stations en een remise. Wat opvalt in Keulen is dat men vrij dicht bij het spoor kan komen. Je kunt hier bij de spoorbruggen vrijwel de trein aanraken. Helaas kwamen we een groep gasten tegen waarvan er 1 over het hek heen klom en midden tussen de twee sporen ging staan. Allereerst schreeuwde ik in het duits "er uit" maar er kwam geen reactie op. Hierop heeft Chris deze jongen in het Duits aangesproken. Deze gast twijfelde nogal wat hij ging doen, maar zijn foto ging wel voor natuurlijk. tsja... Toen hij net uit het spoor was en over het hek geklommen was kwam er binnen een 10 tal seconden een trein in zicht en even later van de andere kant nog 1. Dit was even een minder moment van de dag. 

Uiteindelijk zijn we verder gelopen terug naar het hostel.

 IMG-20160922-WA0005.jpg

IMG-20160922-WA0004.jpg

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.